A Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának és a Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karának közös folyóirata.
A folyóirat a neveléstudomány, valamint interdiszciplináris tudományterületei körébe tartozó, tudományos igényű tanulmányokat jelentet meg.
A folyóirat honlapja elérhető: www.trainingandpractice.hu
A Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának és a Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karának közös folyóirata.
A folyóirat a neveléstudomány, valamint interdiszciplináris tudományterületei körébe tartozó, tudományos igényű tanulmányokat jelentet meg.
A folyóirat honlapja elérhető: www.trainingandpractice.hu
1. hely | 2. hely | 3. hely | egyéb eredmény | közreműködő kollégák | |
XXX. OTDK | 1 | 3 | 1 | 3 különdíj 2 résztvevő | 4 zsűri elnök, több zsűritag, 11 bíráló |
XXXI. OTDK | 3 | 1 | 2 | 1 különdíj 14 résztvevő | 1 zsűri elnök, 6 zsűritag, 38 bíráló |
XXXII. OTDK | 1 | 4 | 2 | 14 versenyző résztvevő, 15 dolgozat került bemutatásra 3 szekcióban | 2 zsűri elnök, 6 zsűritag, 10 bíráló |
(Hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek iskolarendszeren kívüli foglalkoztatása)
Az életmódbeli különbségekből adódó hátrányok kompenzálásának szükséges, de nem elégséges feltétele az anyagi támogatás.
Úgy gondoljuk, hogy az adott populáció teljes népességének támogatását meg kellene oldani. Ebben jelentős szerepe lehet az iskolarendszeren kívüli tevékenységek szervezésének.
Az egyenlőtlenségek leküzdésében olyan hosszú távon fenntartható programok segíthetnének hatékonyabban, melyek az alapozó szakaszra koncentrálnak a gyermekközpontúságot, az egyéni bánásmódot és a differenciált nevelést szem előtt tartva.
Ezen elvekre alapozva indult 2010. februárjában az országban egyedülálló módon a Kaposvári Egyetemen egy, a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek tehetségnevelését felvállaló komplex program, melynek személyi és anyagi feltételeit az elmúlt és jelenlegi tanévben teljes mértékben a Kaposvári Egyetem biztosította/biztosítja. Mivel anyagi helyzetünk ezt hosszú távon nem teszi lehetővé, a későbbiekben igyekszünk pályázati támogatást is elnyerni a program finanszírozásához.
A 2010 februárjától májusáig terjedő projektciklus célkitűzései közt 30, az adott iskolák pedagógusai által kiválasztott hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű alsó tagozatos gyermek - a hagyományos iskolai keretektől és módszerektől eltérő - művészeti (képzőművészet és zene) tevékenységekbe való bevonása, matematikai és irodalmi- anyanyelvi nevelés által tanulási kedvük és motivációjuk erősítése, rendszeres iskolán kívüli, szervezett tevékenységekhez való szoktatásuk, valamint önmagukhoz való pozitív viszonyának fokozása szerepelt. A fenti tevékenységekkel a gyermekek előkészítése folyt egy integrált (nem hh. gyermekeket is foglalkoztató) rendszerben való sikeres működésre. A program tervezett mértékű kiterjesztése anyagiak miatt egyelőre nem megvalósítható, de a létszámot 2010/11-es oktatási év első félévben kis mértékben bővítettük.
Elképzeléseink szerint a program a gyermekek foglalkoztatásán túl lehetőséget biztosít a hallgatók ilyen jellegű tapasztalatainak bővítésére, az oktatók adott területre vonatkozó kutatásainak kivitelezésére, illetve gyakorló pedagógusok továbbképzésének tárgyaként. Az elmúlt időszakban ezeken a területeken is történt előrelépés.
Az első projektciklusban (2010 februárjától júliusáig) megvalósult programok:
A tábor során maximálisan kihasználtuk az egyetem egységei által kínált lehetőségeket (pl. lovaglás a Lovasakadémián, kirándulás a bőszénfai szarvasfarmra, kalandtúra az egyetem parkjaiban stb.)
A tábor lebonyolításába nappali tagozatos hallgatóink is bekapcsolódtak: ketten itt töltötték nyári gyakorlatukat, így tapasztalatot szereztek a hátrányos helyzetű gyermekek nevelésében.
A gyermekek, és pedagógusaik véleményét megkérdezve egyértelmű, hogy a gyermekek többsége kedvelte a tevékenységeket.
Ez a rövid intervallum is olyan eredményeket hozott, amelyek mindenképpen igazolják az ilyen jellegű nevelés személyiségfejlődésben betöltött kiemelkedő szerepét - nem csak az egyértelműen tehetséges gyermekek esetében. Több gyermeknél határozottan nyomon követhető volt, adott esetben hétről-hétre például az önbizalom növekedése, fegyelmezett viselkedés; érdeklődés fokozódása; a másik elfogadása és tolerálása; önfegyelem fokozódása; szabálytudat fejlődése.
Ugyanakkor az is egyértelművé vált, hogy a gyermekek kiválasztásának szempontjai nem minden esetben voltak egyértelműek és mindenképpen csak hosszabb távon érhetünk el tartós eredményeket. A tapasztalatok felhasználásával igyekszünk gyakorlatunkat folyamatosan javítani.
A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk.